Mihin asuntokauppa kehittyy tulevina vuosina?

Updated: Sep 21, 2021

Asuntokauppa on murroksessa vuonna 2021. Ei ihan samanlaisessa murroksessa kuin autokauppa tai autoala, joten olen autotoimittajana seurannut vuodesta 2002 eli pian 20 vuotta.



Asunnon myynti ja markkinointi on siirtynyt verkkoon


Mitä paremmin kiinteistövälittäjä tai myyntineuvottelija pystyy tarjoamaan tietoa ja tunnelmaa etupainotteisesti, sitä sutjakkaammin myynnissä oleve kohde löytää uudet asukkaat.


Lähdin kiinteistönvälitykseen mukaan juuri siksi, että laadukas mediatuotanto on yhä tärkeämmässä roolissa 2020-luvulla.


Ennustan, että sen rooli tulee olemaan entistä merkittävämpi, kun noin 8,5 vuoden päästä siirrymme 2030-luvulle.


Minkälaista sisältöä myyntikohteesta kannattaa tuottaa?


Videota tai oikeammin ohjelmaa. Toki kuvilla ja tekstillä on edelleen iso rooli esittelyssä ja myynnissä, mutta laadukkaan videotuotannon ja minun tapauksessani ohjelmatuotannon rooli vain korostuu.


Samaan aikaan kuvien ja tekstin rooli pienenee.


Miksi ajattelen niin?


Tuumin, että kuvien ja tekstien roolin pienentyvän, koska asunnon, pihapiirin, asuinalueen ja kaupungin esittely videolla on katsojan kannalta niin paljon kiinnostavampi vaihtoehto.


Esitän tähän liittyen kysymyksen:


Menetkö Googleen vai YouTubeen ja kirjoitat 'kuinka' tai 'how to', kun haluat tietää miten jonkin asia tehdään?



Opimme uudet asiat helpoimmin ja nopeimmin YouTubesta


Väitän, että kaikki alle 30-vuotiaat ja useimmat alle 50-vuotiaat suomalaiset sanovat YouTube.


Miksi?


Koska asian oppiminen on niin paljon helpompaa ja nopeampaa, kun joku näyttää, verrattuna siihen, että luet ja opiskelet itse.


Jos haluat tietää, minkälainen on tuleva asuntosi, katsot siitä mieluiten laadukkaalta esittelyvideolta tai asunto-ohjelmasta, joka aidosti tarjoaa lisäarvoa, eikä vain pyri houkuttelemaan sinua paikalle.


Se on palvelua laadukkaalla sisällöllä, videosisällöllä. Se on modernia asuntomyyntiä.


Uskon, että se on myös keino löytää oikea kiinnostunut ostaja kohteelle nopeiten.


Olet ostajaehdokkaana valmiimpi nopeisiin päätöksiin, kun saat kattavasti tietoa ja vinkkejä asunnosta, sen mahdollisuuksista, ominaisuuksista, historiasta sekä alueesta, ammattitaitoisen välittäjän videolla tai oikeammin videoilla.

Menemme sisällöntuotannossa uudelle tasolle. Aidon, hyödyllisen ja palvelevan sisällön pinnalle.


Suosittelen aina lämpimästi, että ostaja käy kohteessa ennen lopullista päätöstä. Prosessia kohti päätöstä voi jouduttaa rutkasti laadukkaalla sisältötuotannolla.


Miksi niin harva kiinteistövälittäjä tuottaa hyödyllisiä videoita mainosvideoiden sijaan?


Harvalla kiinteistövälittäjällä tai myyntineuvottelijalla on aidosti asiantuntemusta, osaamista ja kokemusta tuottaa laadukasta ohjelmaa tai videotuotantoa.


Jos taas ostat välittäjänä palvelua ulkopuolelta eli videotuottajalta, nousee kustannus helposti useisiin satoihin, jopa tuhansiin euroihin.


Sellainen satsaus normaaleissa kohteissa on liian iso panostus suhteessa tulevaan välityspalkkioon. Usean miljoonan euron kohteet ovat eri asia.


Lisäksi jos asunto ei mene kaupaksi, jää kustannus helposti välittäjän harteille. Se on iso riski liiketoiminnan kannalta.



Kokenut laatumedian tuottaja ja toimittaja asunnon välittäjänä


Entä jos asunnonvälittäjäsi on laadukkaiden videoiden ja ohjelmien kokenut toimittaja, tuottaja, kuvaaja ja leikkaaja? Se muuttaa pelin täydellisesti.


Kohteestasi tulee takuuvarmasti laadumediaa, joka mahdollista nopeammin parempia kauppoja.





Entä mitä ihmettä tarkoitan ohjelmatuotannolla?


Ohjelmatuotannolla tarkoitan, että kohteesta tuotetaan ohjelma. Siinä kerrotaan alueesta, pihapiiristä ja kohteesta eri näkökulmista. Ohjelma koostuu useista inserteistä, videoista.


Todella monella pääkaupunkiseudun asunnolla on monta potentiaalista kohderyhmää. Sama asunto voi sopia lapsiperheelle, mutta se voi tarjota mainion kodin myös esimerkiksi eläkeläispariskunnalle.


Siksi on tärkeää tuottaa sisältöä, hyötytietoa, tunnelmia, fiiliksiä useaa kohderyhmää ajatellen.


Kiinteistövälittäjän työt on varmistaa sujuvat ja lain mukaisesti tehtävät asuntokaupat, mutta myös mahdollisuuksien kuvailu ja tunnelmien luominen on osa asuntomyyjän tehtävää.


Mikä siihen olisi paras väline kuin video tai vielä isommin tehtynä ohjelmatuotanto?


Hyviä asuntokauppoja sinulle toivoo


Asunto-Antti Antti Liinpää

050 3365 707 | antti.liinpaa@remax.fi


0 comments